New Zealand

10 september 2009 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Kia ora! ( betekent gewoon hoi ;) maar is weer eens wat anders)

Ik ben nu 3 weken in Nieuw Zeeland en het is hier geweldig!
Ik zal bij het begin beginnen. Ik vloog op Auckland, checkte midden in de nacht in in een hostel en met al mn kleren aan in mijn slaapzak onder de dekens gerold vroeg ik me klappertandend af waarom ik niet een beetje meer research had gedaan naar de weersomstandigheden in NZ voor September, het was F*cking freezing!!
Auckland was best gezellig alleen de hostels waren zo groot dat er veel groepen zijn dus je ontmoet niet echt heel veel mensen. Na Auckland ging ik verder door naar Rotorua, het hostel was om de hoek van de busstop zeiden ze, dat was helaas een beetje te optimistisch. Na een uur rondgelopen te hebben werd ik het wel een beetje bue met een tas van 28 kilo op mn rug en 20 mensen die me verschillende richtingen opstuurde. Net toen ik ergens naar binnen wilde lopen om koffie te drinken zag ik het hostel. Ik checkte in en ik had me ongeschreven voor een avondtour door de Village van de Maori's. Maori's zijn een bevolkingsgroep hier, zoals de aboriginals in Aussie hebben ze Maori's hier. Ik ontmoette een Nederlands meisje op de tour, supergezellig! Op de tour kregen we te zien hoe ze vroeger leefde en alles. Was echt gaaf om te zien.

De volgende dag ontmoette ik 2 super aussies, Max en Rea. We besloten om naar de kroeg te gaan toen Olivia, een Engels meisje binnen kwam lopen.
We gingen met zn 4e naar een bar waar ze live music hadden, waar we nog 3 kiwi's en 2 aussies ontmoette.
Met heel e groep hielden we onze eigen pub crewl, wat heel gezellig eindigde haha. Niemand had een sleutel of een code van het hostel, dus moesten we via een raam naar boven klauteren, in niet al te nuchtere toestand, zeg maar gerust lazerus, dus je kan je voorstellen hoe dat er uit zag en hoe lang het duurde...

De volgende dag gingen we naar het strand, een hele grote kiwi bezichtigen ( omdat de aussies dat graag wilde maar gelukkig gaven ze toe dat het een beetje een teleurstelling was ) eig was het best vet want toen we naar binnen gingen kregen we een kiwi proeverij.
Allerlei soorten kiwi en kiwidrankjes, likeuren, wijnen ed geproefd. Kiwi tequilla gedronken met een partje kiwi en kiwizout haha, viel niet geweldig na de vorige avond maar goed.
Daarna had ik mijn eerste vegimite ervaring. Ik was heel benieuwd wat ze nou precies zongen in het nummer van Man at work, the land down under.
And he gave me a vegimite sandwich..
Dus ik vroeg me af wat dat was, en de aussies zouden me dat wel eens laten proeven. Ze voerde me een vegimite sandwich, het meest walgelijke wat ik ooit gegeten heb. Iedereen eet het in Australie geen idee waarom het is zo ongeloofelijk ranzig. Het is zout en supersterke wrange smaak ik kan het niet omschrijven, het was gewoon walgelijk. We zagen een hond op het strand, zelfs die moest hem niet hebben haha.
' s avonds hadden we na een paar wijntjes een briljant idee, net als toen we 12 waren bedachten we dat we wel een band konden beginnen.
Dus we kleedde ons om en toen we naar de karaoke bar gingen maakte we iedereen wijs dat we beroemd waren. Natuurlijk geloofde niemand ons maar we hielden vol en na een tijdje waren wij de enige nog op het podium, en eig ook de enige nog in de bar haha..Het was een bizarre avond, maar supergezellig. En Olivia die de band op facebook gaat zetten (die is helemaal gek, maar wel lache) maakte een fotoshoot van de avond.

De aussies zette me af in Taupo, onderweg zijn we nog gestopt in de Maori Village, waar de Maori's nu nog echt wonen, en Rea nam een tattoo daar. Was wel speciaal een maori vroeg haar wat vragen en tekende een tattoo voor dr met allemaal dingen uit haar leven erin verwerkt, was echt heel mooi.
En pijnlijk...

Toen ik een paar dagen later in Wellington (het puntje van het Noorder eiland) aankwam, en de dorm inliep, zag ik daar 2 bekende gezichten: haha de aussies zaten in dezelfde dorm, heel toevallig.
Tegenover het hostel was The Embassy, een supergrote old school bioscoop. Heeft maar 1 zaal, draait old school films zoals grease en dirty dancing, en in plaats van kleine irritante klapstoeltjes heb je allemaal een reusachtige grote leren stoel voor jezelf en een bankje voor je voeten, dat is nog s relaxt naar de film gaan lijkt me ;)

We namen 2 dagen later de ferry naar Picton, het noordelijkste puntje van het zuidereiland.
Vanuit Picton reden we meteen door naar Nelson. En Nelson...dat was echt gaaaf... Eig was er in Nelson niet zoveel te doen, maar daar kwam snel verandering in.
Ik wilde gaan paragliden maar daar was de wind te sterk voor die dag. Wel kon ik gaan skydiven zeiden ze...
Dus dat deed ik. Ze haalde me op, we reden naar het vliegveld, ik kreeg een uitleg en een pak aan, we gingen het vliegtuig in, wat heel erg schokkerig was door de wind, en op 13,000 ft sprong ik eruit...
WAAAAAAHHHHHHHHH 60 seconde freefall (zonder parachute) en na een minuut gaat de parachute open en kun je 6 minuten relaxt om je heen kijken naar de schitterende omgeving... WAUW dat was onwijs gaaf!! Ik hoop dat ik het filmpje kan uploaden op de site maar iig de foto's kun je zien hoe vet het was..
Echt de gaafste ervaring in mn leven!

Na Nelson, waar ik Lara ontmoette, nam ik de bus naar Greymouth.
Ik boekte in in een super gaaf hostel, helemaal afrikaans en aziatisch ingericht, echt zo mooi!!
Ze hadden kayaks en fietsen dus ik fietste wat rond, levensgevaarlijk daar, linkse kant van de weg en terugtraprem + dat het 7 jaar geleden is dat ik op een fiets zat?? ;)
De omgeving was super mooi daar.
De volgende dag besteedde ik samen met Ed een hele dag uitgebreid aan koken. Terwijl ik in de keuken stond kwam Lara binnenlopen, die net een auto gehuurd had en mij uitnodigde om een stuk met haar mee te reizen. Ik maakte lasagne en appeltaart en gebakken eieren met bacon. We deden die dag niks, we gingen in de spa, de sauna en ik ging naar de gym, dat was allemaal in het hostel dus ideaal.
En savonds lekker eten en een potje poolen in de bar.

De volgende dag reden Lara en ik naar Franz Josef, waar ze de grootste gletsjers hebben van de wereld die je kan beklimmen.
We gingen de volgende dag Helihiken, zo vet!! Met een helikopter werden we afgezet op de gletsjer, en toen kregen we snowboots en spikes en nog wat kleding, en gingen we 2 uur hiken. Was echt supermooi! zo stil en rustig het enige wat je soms hoorde was ijs wat naar beneden kwam donderen. Het was net of we in Ice Age beland waren, dat bestaat dus echt! We klauterde door ijscaves en op de bergen, zo relaxt, en nat, haha. In de caves konden we het blauw ijs zien, zo mooi... (check de foto's)
Daarna kwam de heli ons weer ophalen en zette ons weer terug af.

Lara en ik reden door naar Fox Glacier, een andere gletsjer in de buurt van de Franz Josef. We stopte aan de voet en namen foto's en liepen wat rond..
We reden door naar Haast, waar we 1 nacht bleven. We wilde door naar Millford Sound maar dat was te ver voor 1 dag dus stopte we hier.
We kookte en kaartte de hele avond, voor de rest was er dus niks te doen. Een populatie van 300 man, de enige bar/restaurant gaat om 7 uur dicht, en in de buurtsuper prijzen ze alles nog met de hand en voeren ze de prijzen zelf in haha.. Ook was het assortiment nogal beperkt, maar goed, we hadden niet meer nodig dan eieren en brood.
We snappen nu ook hoe de plaats aan de naam komt, we maakte de volgende dag ook nogal HAAST om weg te komen haha..

We reden door naar Millford Sound, en onderweg stopte we in Wanaka voor lunch en even rond te kijken. Het was hier schitterend. Overal waar je om je heen kijkt zie je besneeuwde bergen en water, zo mooi.
We reden verder naar Millford en we hadden geluk want de weg was sinds een paar dagen weer open. We zagen al gauw waarom, overal ijs en sneeuw op en aan de kanten van de weg, sneeuwschuivers die alles weg haalde. Supersteile wegen die dus niet te berijden zijn als er ijs licht. Je zit superhoog, zonder vangrail en met u bochten zo scherp dat je dat nooit haalt als er ijs op de weg ligt. Ook zagen we onderweg een omleiding omdat er rotsen naar beneden waren gekomen. Overal bordjes met pas op, rotsen kunnen afbrokkelen. Heel fijn haha..

We kwamen uiteindelijk aan in de Millford Sound Lodge, heel blij dat we getankt hadden in Wanake en boodschappen gedaan hadden. Op de lodge na was er niks behalve natuur. Het is een pokke eind rijden naar de eerstvolgende plaats dus je kan niet even iets halen of gaan tanken.
Maar het was het zeker waard.. Wat was het daar schitterend mooi!!
We gingen de eerste dag kayakken, wat heeeeel koud was. Het regende keihard, en het was -7 dus we bevroren!!! Maar het was schitterend mooi om alles te zien en de rivier zo te verkennen. We zagen pinguins en zeeleeuwen in het wild en
ook konder we heel dicht bij de watervallen komen dus was echt vet. Ookal kon ik mijn voeten niet meer bewegen, pas toen ik een half uur onder een hete douche had gestaan was ik in staat om alles weer te bewegen.

De volgende dag namen we een cruise, wat heel goedkoop was, en dat is maar goed ook want ik kon er helaas niet zo veel van zien. Omdat de ferry redelijk was gegaan dacht ik dat het wel zou gaan, maar we kwamen op open water en de golven waren zo hoog en ruw, dat ik niet meer gezien heb dan de wc voor 3 uur...
Je ging echt meters op en neer, en zo langzaam... Gelukkig toen de kapitein doorhad dat ik me niet zo goed voelde draaide we om op terug op het rustige water te komen, zodat ik toch nog iets van de omgeving kon zien... En lara had gelukkig foto's gemaakt..

Lara had me pillen gegeven tegen wagen/boot ziek worden, en die werkte dus niet echt maar maken je onwijs slaperig. Toen lara terug reed kon ik amper mn ogen openhouden, maar ik moest,, de omgeving en de ruwe wegen konden wel een paar extra ogen gebruiken..
Was heel raar, ik was zo niet bij bewustzijn dat alles heel traag aan me voorbij ging. Net toen ik me afvroeg of ze me niet stiekem andere drugs gegeven had kwamen we bij een cafe waar we koffie konden krijgen. Na 3 koppen voelde ik me al stukken beter..

Toen we aankwamen in Queenstown kwamen we er snel achter dat het hier supervet is!! Overal barretjes, cafe's, clubs, winkeltjes, omringd door besneeuwde bergen en overal mensen die aan het skieen en snowboarden zijn. Toen we de dorm in liepen in het hostel waren daar weer, haha ja hoe toevallig, de Aussies!!! Dus gisterenavond een superleuke avond gehad!
Queenstown is de capital of adventure in NZ, dus iedereen hier doet skydiven, bungyjumpen (hoogste jump vd wereld) paragliden, canyon swing ed zo vet!!
Lara en ik gaan morgen skieen of snowboarden, moeten we nog even bekijken, en de aussies zijn aan het bungyjumpen vandaag.. :D

Zoals je hoort, alles hier is super!!
Er is hier zoveel te doen wat je bij ons niet of nauwelijks ziet, dus alles is nieuw en vet en gewoon onwijs gaaf haha.. Ik ontmoet, ookal ben ik nu met Lara Rea en Max, zoveel nieuwe mensen elke avond, echt onwijs gezellig!!
Ik hoop dat jullie een beetje een indruk krijgen van hoe het hier is met de foto's en video's..

Heel veel liefs en xxxxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade