Zambia, Malawi, Tanzania & Kenya

16 december 2014 - Nairobi, Kenia

Hakuna Matata..

Hier zijn we weer even om te vertellen wat een fantastische paar weken we gehad hebben.. Waarschuwing; lees dit niet als je in een slecht humeur bent..

Van Victoria falls gingen we door naar Zambia waar we een week bleven. We bezochten hier een textiel dorpje waar we konden zien hoe de textiel gemaakt werd enzo (interessant hoor moeders ;), we bezochten een dorpje genaamd "Element" waar we de dag doorbrachten met de verschillende families en ze ons vertelden over hoe ze leven en we kampeerde een paar dagen in South Luangwa National Park, aan een rivierbed waar snachts de olifanten en nijlpaarden van het park naar de rivier lopen, langs je tent! Supergaaf!! (Behalve wanneer je naar de wc moet, want het laatste wat je wilt doen is in de weg lopen haha)

Na Zambia gingen we door naar Malawi waar we de hoofdstad Lilongwe bezochten, en 3 dagen kampeerden aan Lake Malawi. Lake Malawi is het 3e grootste meer van Afrika, en echt heel erg mooi. De campings waren ook erg gezellig en lekker druk, dus overdag aan t strand en s avonds in de bar gezellig wat drinken.

Na Malawi staken we de grens over naar het mooie Tanzania. We bezochten Iringa en sliepen in een dorp ernaast, waar we wat hebben rondgelopen en een drankje gedaan met de locals (en de vliegen). Van daar gingen we door naar de grote stad Dar es Salaam, waar miljoenen mensen (voornamelijk moslim) krioelen. Vanuit hier namen we de boot naar het schitterende Zanzibar. Wil niemand jaloers maken; Een zaligmakend eiland waar we 4 dagen doorbrachten op parelwitte zandstranden met lekkere restaurantjes en gezellige barretjes. En van het strand loop je dan loom naar het grote blauwe zwembad om af te koelen met een cocktail. Zwaar werk dat Afrika.. Oh ja, vergeet de mooie bungalows met bloemen op de kussens en airco niet, wat een luxe na 3 weken kamperen! We hebben niet alleen geluierd hoor, we zijn ook weesten snorkelen en hebben heel cultureel door het pittoreske Stone Town geslenterd.. ;)

Na Zanzibar terug naar hectisch Dar es Salaam, waar het door de vetkeersgekte 4 uur duurde voor we de 10 km hadden afgelegd om de stad uit te komen. We reden door naar de Lesoto mountains, schitterend ook weer en door de altitude heerlijk koel. Na weken zweten in 40 graden was het genieten om met een hoody in je slaapzak te duiken! We deden een hike hier door de bergen voor we doorgingen naar Arusha. Arusha is de gateway voor de Kilamanjaro en de Serengeti. De volgende dag vertrokken we voor 4 dagen naar de Serengeti en een dag Ngorogoro krater. Ongelofelijk duur, maar het geld dubbel en dwars waard.. Wat zal ik er eens over zeggen..

De Serengeti is simpelweg het mooiste dat ik ooit in m'n leven gezien heb. Meer dan 14000 m2 ongerepte natuur, geen spoor van de mensheid te bekennen, en de wilde dieren lopen overal rond in de vrije natuur. Krugerpark is hierbij vergeleken een dierentuin, en daar keken we onze ogen al uit.. In alle parken hiervoor is het een uitdaging om een luipaard te zien, laat staan in daglicht. Luipaarden, mannelijke leeuwen en cheeta's laten zichzelf maar zelden zien, en daarom hadden we die na alle vorige parken nog steeds niet gezien. Hier zagen we ze allemaal; duidelijk, in daglicht, naast de safarijeep, wakker, met jonkies en jagend. Absoluut fantastisch!! Ik snap nu en ben blij dat het zo verschrikkelijk duur is, want het is een absolute luxe om hier 4 dagen te mogen zijn zonder andere mensen om je heen. Er zijn geen echte campings, dus snachts is het verboden je tent uit te komen, want er is niks afgezet dus olifanten, leeuwen, Buffalo's ect kunnen zo naast je tent staan. Plassen is kont uit de tent en snel zijn, en mocht je aan de dunne staan zul je het in een zak moeten doen. Ik dacht eerst dat het misschien wat overdreven was, maar toen we midden in de nacht wakker werden van de schreeuwende hyena's en je een Buffalo naast de tent ziet grazen weet je dat het menens is...

Ik hoef geen uren door te gaan over hoe fantastisch de reis is en hoe goed we het hebben, want de foto's laten dat wel zien. Het is de mooiste reis die ik zover gemaakt heb en het is fantastisch om met Joe te delen. Hij maakt de mooie momenten nog mooier, de stressmomenten nog erger maar vooral alles een stuk leuker en grappiger. Soms zitten we dagen in een bus of eten we van de lokale keuken en staan we een week aan de diarree (en geloof me, hier weet je pas echt wat diarree is) maar het blijft lachen met hem. Hij is echt een kanjer!

Veel liefs en xxxxx
Charlotte en Joe

1. Mamsie:
    16 december 2014
    Wat een prachtige foto's Lot en Joe.
    Wat een mooie reis, wat een mooi continent, wat een verschillen.
    een continent om verliefd op te worden idd.
    Veel plezier nog, veel liefs, dikke kussen love U2.
  2. Mamsie:
    16 december 2014
    Lees dit wel als je in een rothumeur bent en kijk de foto's!
    Zeker weten dat je humeur er van opknapt.
    Xxxxxx
  3. A.J.v.Bergen:
    23 december 2014
    Door allerlei omstandigheden kwam ik er nu pas toe je verhaal te lezen. Prachtig ( buiten die diarree ). mijn reactie is kort en volkomen gelijk aan die van je moeder.
    Opa.