Tot slot: van Ethiopië naar Egypte.. en weer naar huis

21 januari 2015 - Breda, Nederland

Hoi hoi allemaal,

Nogal aan de late kant, maar beter laat dan nooit, wil ik toch nog even het laatste stuk van onze mooie reis delen. Ondertussen zijn we weer terug thuis en ook dat is wel lekker, zeker omdat Joe meteen al een baan gevonden heeft, midden in Breda!! Maar goed, nu nog heel even genieten van het laatste stukje reis..

Ethiopië

Na Kenya gingen we door naar Ethiopië. De eerste paar dagen was dat heel anders dan de laatste, want in het begin leken de mensen super aardig, het land super mooi en het eten heerlijk. Al snel kwamen we erachter dat de mensen helemaal niet zo aardig zijn maar continu iets van je willen, wanneer je de bergen gezien hebt heb je het hele land wel gezien en na de derde Injera (traditioneel Ethiopische soort pannekoek met van alles erop) kun je ze niet meer zien! We begonnen in Addis Ababa, de hoofdstad. Zodra we aankwamen konden we meteen zien hoe arm het land is, ookal is het dan de zakelijke hoofdstad van Afrika. De wegen zijn overal onverhard, opgebroken of wordt nu aan gebouwd, ze bouwen bruggen met stijgers gemaakt van takken aan elkaar gebonden en de betonblokken komen links en rechts naar beneden vallen, recht de stoep op dus je moet oppassen waar je loopt. We namen een kleine minibus naar de piazza, het "toeristische" oude centrum. Met z'n 27e in een kleine minibus waar plaats is voor 7, maar iedereen lacht en maakt plek voor je dus dat was best een leuke ervaring. Een aardige gast hielp ons met kaartjes kopen voor de bus en liep met ons mee, aardig en zonder bijbedoelingen. Vervolgens ontmoette we helaas minder leuke mensen die net deden of ze ons wel wilde helpen maar niet zonder er iets voor terug te willen. We zagen de hele stad te voet, dus we zagen hem goed. Interessante musea waar je Lucy kunt gaan bekijken, de alleroudste mens ooit gevonden, traditionele koffiehuisjes waar je op de traditionele manier koffie kunt drinken (3 keer achter elkaar) en verschillende oude gebouwen.

De volgende dag bezochten we Bahir Dar, en zodra we aankwamen (na 9 uur en een prachtige maar oncomfortabele busrit) wisten we meteen dat we het hier eigenlijk niks vonden. De mensen waren super opdringerig en er hangt een beetje een rare sfeer. We bezochten de Blue Nile Falls, wat wel heel mooi is door de 3 uur durende hike die je eerst door de natuur doet en de boottocht over de blauwe nijl. Na Bahir Dar door naar Gondar, en dat was al een heel stuk beter. Hier bezochten we de kastelen en paleizen van Fassilades, en dat was mooi. Van Gondar vlogen we voor 25 euro de man naar Lalibella voor de kerst.

Lalibella moet je kennelijk gezien hebben omdat het de mooiste plek in Ethiopië is, en volgens de Lonely Planet DE plek om kerst te vieren door alles schitterende kerken. Wij vonden het 3x niks, ze vieren er namelijk geen kerst, dus er is niks te doen. We moesten naar een duur hotel om een kerstdiner te kunnen eten (wat wel goed was overigens) maar verder was er weinig van bijzonders te doen. Gelukkig was het weer goed dus zaten we buiten op het terras met een biertje en wijntje en hadden we het al met al best goed naar ons zin, maar het is echt niet DE plek om kerst te vieren. Toen we de uitgehouwen gigantische rotskerken wilde gaan bekijken kwamen we erachter dat we daar 50 euro pp voor  moesten betalen, echt belachelijk.. het huis van god is toch voor iedereen? rijk en arm? We besloten dat dus niet te doen en er gewoon naar toe te lopen om ze van de buitenkant te bekijken. Het was al later op de dag, we liepen er naartoe en het was inderdaad de moeite waard, als je niet van kerken houdt (zoals wij) dan is het alsnog super om te zien hoe het gebouwd is, echt een kunstwerk! We maakte wat foto's en liepen terug, toen we dezelfde kerel weer zagen, dit keer met geweer. Hij vroeg ons of we de kerk gezien hadden, wij zeiden ja en hij werd super kwaad omdat we kennelijk ook een kaartje nodig hadden om de buitenkant te zien, dit illegaal was en we gearresteerd zouden moeten worden. Hij stond te schelden tegen de "bewakers" die een eindje verderop lagen te slapen en ondertussen peerde wij hem.. Hadden we toch nog bijna in de bak gezeten met kerst..

Al dat gedoe zorgde er wel voor dat we niet zoveel zin hadden om nog veel langer in Ethiopië te blijven, dus gingen we terug naar Addis voor we onze vlucht naar Cairo hadden. Ethiopië staat dus niet zo hoog op ons lijstje, en als we de reis nog een keer moesten doen zouden we Ethiopië overslaan.

Egypte daarentegen was fantastisch! Heel anders dan de rest van Afrika natuurlijk, maar onwijs mooi en interessant met de eeuwenoude geschiedenis en alle musea en tempels die je kan bezoeken. We kwamen aan in Cairo, en na Ethiopië was dit echt een verademing. Ze vallen je hier ook wel lastig met van alles en nog wat op straat, maar niet zo agressief en sommigen proberen je ook echt gewoon te helpen of een praatje te maken. We bezochten de moskeeën hier, het oude centrum, coptic Cairo en Islamic Cairo. De dag voor oud en nieuw deden we een trip naar de witte en zwarte woestijn, en dat was echt heel gaaf. De woestijn was onwijs mooi en indrukwekkend, de "gids" die we hadden deed echt zijn best maar was een beetje prettig gestoord en waarschuwde de hele tijd voor Arabieren die ineens konden opduiken, en het kamperen 's nachts was echt heel gaaf, alleen onwijs koud.. We zaten met een ander Canadees koppel om het kampvuur 's avonds en dat was echt heel erg gezellig. Na een fles wijn vielen we eindelijk in slaap, rillend van de kou, maar de volgende ochtend was het het uitzicht echt waard.

We gingen terug naar Cairo om oud en nieuw te vieren, maar helaas vierden we dat in het ziekenhuis. Ik heb denk ik iets verkeerd gegeten en kreeg voedselvergiftiging. Ik had de avond ervoor nog op lopen scheppen hoe blij ik was dat we heel Afrika door waren gekomen zonder echt ziek te worden, en Voila.. De ziekenhuizen in Cairo zijn absoluut geen aanrader, waarschijnlijk het slechtste dat ik ooit gezien heb, en ik heb best wat ziekenhuizen overal ter wereld gezien. Het bed was smerig, schimmel op de muren, (wel een dikke plasma aan de muur met 322 kanalen, dat dan weer wel) en niemand sprak Engels. Ik vroeg aan de aardige gasten van het hostel, die later echte vrienden bleken te zijn, of een prive ziekenhuis misschien geen idee was, maar kennelijk lag ik in het beste prive ziekenhuis van Cairo.. juist ja. Achmed en Mohammed vertelde ons dat ze in een gewoon openbaar ziekenhuis met zn 10e op 1 kamer liggen, op de grond. Gelukkig waren de naalden en infuzen enzo allemaal steriel en kwamen uit dichte verpakkingen, en na een dag voelde ik me al wat beter dus ze wisten iig wat ze deden. HAPPY NEWYEAR!!

De twee dagen erna bekwam ik in het hostel, terwijl Joe vier sollicitaties schreef en opstuurde. Ik vond dat weinig nut hebben omdat ik dacht dat er toch niks uit zou komen, maar koppig stuurde hij ze toch (gelukkig). Kevin en Rita (het Canadese koppel) zou met ons samen de nijlcruise doen, maar omdat zij hun reservering niet konden verzetten waren ze al weg, dus twee dagen later deden Joe en ik het met zn tweetjes. We namen de nachttrein naar Luxor, waar we eerst een nacht in een hotel sliepen en alle tempels bezochten, voor we aan boord van de Cruise gingen. Ik had nog nooit een cruise gedaan en vond het fantastisch! Vooral de creatieve dieren gemaakt uit handdoeken door de housekeeping. 3 dagen relaxte we op de boot, bezochten we alle tempels en plekken langs de nijl, tot we als laatste aankwamen in Aswan, vanwaar we de grote indrukwekkende tempel Abu Simbel bezochten, dat was echt heel gaaf! Van Aswan namen we de bus naar Hurghada, wat 4 uur zou duren maar 11 uur bleek te zijn, en toen we midden in de nacht aankwamen, erg verkouden en koud, checkte we in in het 4 seasons. Helaas niet het echte, maar 1 van de beroerdste hostels waar ik ooit geweest ben. Geen wc papier, super koude kamer zonder verwarming, alleen koud water, schimmel aan de muren, en gewoon echt smerig. De volgende dag had ik een klein momentje van verstandverlies, en omdat ik er zo klaar mee was boekte ik het 5 sterren Mariott hotel. Toen we daar aankwamen keken ze ons aan of we gek geworden waren, met onze backpacks, maar het kon met niet schelen want het was maar 30 euro per nacht, en daar kun je het niet voor laten vond ik zo. Grote warme kamer met kingsize heerlijk bed, ligbad, fitness en sauna's, zwembad, het had alles!! Meer luxe dan wij in 3 maanden bij elkaar gezien hadden dus dat was absoluut genieten 2 dagen!

Na Hurghada waren we opgeknapt en gingen we terug naar Cairo, onze eindstop. We bezochten het museum, wat misschien wel de grootste attractie is van Egypte, omdat je hier het masker en sacrofaag van Toetanchamon kan zien. Ook gingen we naar de piramide's, op een kameel, en spraken we af met een vriend van Joe die nu in Cairo woont en werkt, wat heel gezellig was. We zagen Kevin en Rita weer en gingen met ze uit eten, en Achmed en Mohammed hadden onze kamer versierd met slingers en balonnen en een hele grote lekkere taart geregeld, voor mijn verjaardag :) De 14e vlogen we 's ochtends terug naar huis..

En nu zijn we weer thuis :) En gaat het gewone leventje weer beginnen, met werk, huisje boompje beestje, stress, belastingen, file's, regen, vertragingen, crisis, maar ook met heerlijk eten (wat hebben we dat gemist!!) vrienden en familie, een normale douche, een normale zitwc, lekker ruikend wasmiddel, oneindige keus aan kleren- schoenen- tassen, 3G, ons eigen plekje, westerse muziek, films, en gewoon lekker thuis op de bank voor gtst (of de voetbal) hangen..

Hopelijk komt er nog wel een keer een nieuw reisverhaal, al is het maar een kort, maar het zal binnenkort wel even stil blijven hier. De foto's zet ik op fb, wat iedereen denk ik wel heeft, en anders moet je een keertje op de koffie komen en laat ik ze met liefde en plezier zien. Het was in ieder geval absoluut een fantastische reis!!! I love Africa!!

Veel liefs xxxx Charlotte & Joe

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marcella:
    Hee schat,

Opnieuw, zoals altijd, een leuk verhaal! Maar ik ben toch blij dat je gewoon weer in Nederland bent! :)

xxxxxx liefs cel
  2. Mahin Matai:
    21 januari 2015
    Aaaah wat een mooi reisverhaal!! Maat gelukkig ben je weer veilig teruggekomen in nederland, alleen maar liefd
  3. Mahin Matai:
    21 januari 2015
    Alleen maar liefde en geluk voor jou, welkom terug lieve Charlotte, xxx
  4. Anja:
    22 januari 2015
    Weer genoten van al je verhalen bedankt. En ben blij dat jullie helemaal heel weer thuis zijn
  5. Bomma:
    22 januari 2015
    Blij dat jullie er zijn. Weer een echte knuffel kunnen geven weer samen kunnen zijn. ik hou van jullie, liefs en dikkexxxxxx van Bomma