Peru (Lima, Rainbow Mountain, Lake Titicaca) & Home Sweet Home - English version underneath

13 juni 2017 - New Delhi, India

Daar zijn we weer! Nadat we vanaf Lima naar Amsterdam zijn gevlogen zijn we zo druk geweest dat ik het laatste avontuur in Peru niet meer heb gepost. Omdat het wel het indrukwekkendste stuk van de reis in Zuid Amerika is geweest wil ik toch wel even kort de highlights beschrijven;

Lake Titicaca
Het hoogste meer ter wereld dat tussen Peru en Bolivia in ligt. Hier namen we vanuit Puno kleine rietbootjes en bezochten we een groot deel van het mooie, rustige Titicacameer. Het is ontzettend vredig en ongelofelijk om te zien hoe de Uru, de mensen die op de Uros eilanden wonen, nog steeds zo leven. Door toerisme en mogelijkheden op het vaste land trekken bijna alle jongeren weg en de voorspelling is dan ook dat de Uru over 100 jaar uitgestorven zal zijn. Het is net alsof we honderden jaren terug de tijd in gingen, en het is ongelofelijk te bedenken dat die mensen compleet zelfvoorzienend zijn maar het niet makkelijk hebben. De “drijvende” eilanden, huizen en bootjes zijn compleet gemaakt van een soort riet dat na verloop van tijd wegrot en dan moeten ze dus een compleet nieuw eiland aanleggen, nieuwe boten maken en nieuwe huizen bouwen. Op 1 eiland hebben ze een soort van restaurant gebouwd zodat de toeristen hier de verse vis uit het meer kunnen eten, dat ze serieus voor je neus vangen uit de “vijver” – een net in het meer waar ze alle gevangen vis ingooien tot net voor ze hem willen bakken. Het restaurant serveerde ook een soort van “soep” – water met vissenkoppen erin – omdat de hersenen van een vis kennelijk heel goed zijn tegen epilepsie. Gelukkig heb ik geen epilepsie… Wel bestelde we verse vis, en al waren mijn verwachtingen niet hoog, de vis, aardappel en zeewierachtige groenten waren echt heel lekker, en het kostte 3 keer niks!

Na Lake Titicaca gingen we door naar Cusco. Hier waren we 10 dagen en ik ben blij dat we zoveel tijd uittrokken voor dit mooie, pittoreske, gezellige stadje. Het is door de Machu Picchu onwijs toeristisch, maar op een schattige en niet agressieve manier. We verkende Cusco door een tour naar de sacred valley te doen, verschillende Inca plekken te bezoeken en we boekte een dagtrip naar Rainbow Mountain.

Rainbow Mountain
We werden om 2.30 uur opgehaald van ons hotel. We reden 3 uur naar het startpunt van onze hike, waar we ontbeten en vervolgens begonnen aan wat waarschijnlijk de zwaarste hike is die we ooit gedaan hebben. Ze zeggen dat als je Rainbow mountain hebt gelopen, de Inca Trail een makkie is. Dat leek me nogal sterk, maar goed, het was in ieder geval goede oefening. De eerste 3 uur was redelijk makkelijk, we begonnen op 2,400 meter hoogte en klommen geleidelijk aan naar 3,800 meter, vanwaar het iets moeilijker werd. Door de hoogte is er een stuk minder zuurstof in de lucht, waardoor je vaker moet stoppen om op adem te komen. Het was een prachtige hike in schitterende natuur, omgeven door verschillende kleuren gebergtes, gletsjers en lama’s, schapen en paarden. Voor degene die Rainbow Mountain wel wilde zien maar niet wilde lopen was er de mogelijkheid een paard te huren en zo naar boven te rijden.
Dat deden wij natuurlijk niet, want ik wilde oefenen voor de Inca Trail en daar hebben ze ten slotte ook geen paarden. Ik heb in het laatste uur waarschijnlijk wel 30 keer overwogen om misschien toch geen paard te nemen, want het laatste uur was simpelweg gewoon HEL!
Vanaf 4,300 meter werd het zo ontzettend zwaar, dat het leek of we helemaal niet meer vooruit kwamen. Het einde was in zicht, maar tegelijk ook zo ontzettend ver weg, en elke 5 minuten moesten we stoppen om op adem te komen. Joe praatte me erdoorheen, en zodra hij dat had gedaan moesten we stoppen omdat hij zijn kostbare adem aan mijn peptalk had verspild. Tien minuten voor het eind dacht ik echt dat ik het misschien niet ging halen, zo ontzettend zwaar was het. Toen we eindelijk boven waren, was ik alle ellende meteen vergeten, want het was het zo waard! Het verdiend zijn naam 100% en ik was zo blij dat we dit gedaan hadden, het is zeer zeker een van de mooiste dingen die we ooit gezien hebben.
De reden dat de berg alle verschillende kleuren van de regenboog heeft komt door alle mineralen in de berg die de kleuren afgeven. Het is pas 2 jaar geleden ontdekt en dus nog niet door veel mensen aanschouwd, en dat maakt het nog zoveel beter! Toen we boven waren vroeg ik de gids of dit echt zoveel zwaarder was dan de Inca Trail, en hij zei: ‘neeeeee dat is echt nog veeeel zwaarder!’ Dat bleek achteraf onzin te zijn, want zoals je kunt lezen in mijn vorige verhaal viel de hike zelf op zich mee vergeleken bij dit. Onwijs zwaar, maar heel erg waard. Wel besloten we dat we niet de Everest gaan beklimmen in Nepal!

Lima
Onze laatste dagen in Peru brachten we door in Lima, samen met Jake en Brandi, die we ontmoet hadden op de Inca Trail. We verbleven in Miraflores, het mooiste gedeelte van de hoofdstad, en we gingen lekker uit eten bij een restaurant dat in de top 50 restaurants ter wereld staat, dubbel en dwars verdiend! Hier aten we de lekkerste Ceviche, inktvis en gamba’s en vierden we Jake en Brandi’s verloving omdat hij die ochtend op zijn knieën was gegaan!! Ook bezochten we het museum met erotische potten en werden we heel erg dronken in een karaokebar waar de enige gasten waren en zo ongeveer het hele boek hebben gezongen.
Een paar laatste superleuke dagen in Lima, waarna we heerlijk relaxt met een directe vlucht terug vlogen naar Amsterdam.

HOME SWEET HOME

We vlogen terug voor Serge en Do’s bruiloft op 12 mei. Het was een super mooie dag en ik ben heel blij dat we erbij waren, want het is toch wel heel bijzonder om je beste vriendje die je al heel je leven kent te zien trouwen. Joe en ik hebben een superleuke avond gehad en gedanst tot we niet meer op ons voeten konden staan, voornamelijk op de Spice Girls natuurlijk..;)

De twee weken thuis was best wel even lekker om op adem te komen, al zijn ze voorbij gevlogen en is er van uitrusten niet heel veel gekomen. Joe heeft een paar dagen gefilmd voor YITB en ik heb met Manon een spadagje + highwine + stapavondje gehouden voor haar verjaardag. We zijn lekker uit eten geweest met Tom en Chantal en vervolgens was er een Maffia avond met de familie Cools en Jacco, en een superleuk feestje voor Robin en Manon’s 30e verjaardag. De week erop een heerlijke dag gepimpeld in de zon – het was 30 graden! – met Chantal voor haar verjaardag en nog wat laatste dingetjes voor India geregeld, en natuurlijk lekker in de tuin gezeten en gegeten en gekletst met moeders en Geert. De vrijdag voor we vertrokken werd Joe 30, en hiervoor had ik een surprise party georganiseerd en een actief surprise dagje waar we gingen golfen, lunchen aan het water, jazzfestival bezochten en uiteindelijk iedereen ontmoette in een restaurantje. Super leuk want hij had echt niks door, en super tof van iedereen die erbij was!! Dank jullie wel, het was echt een topavond!

Ondertussen in India, dat is weer een heel ander verhaal en de volgende blog zal dan ook misschien wat hectischer zijn. Het relaxte reizen is nu in ieder geval voorbij want je kan hier niet even lekker een paar dagen “chillen”. Het is CHAOTISCH en HECTISCH en DRUK en VERMOEIEND maar ook echt ONGELOFELIJK INDRUKWEKKEND.
You hate it or love it… Tot snel!!

Om een visual hierbij te krijgen check onze Peru video morgen op 1fortheroad!

Xx Charlotte & Joe

PERU - ENGLISH VERSION

Here we are again! After we flew from Lima to Amsterdam we’ve been so busy that I did not have any time to write a new blog yet.. Because Peru was in our opinion the most interesting country in South America, and definitely the most spectacular as well, I do shortly want to describe the highlights here.

Lake Titicaca
The highest and driest lake in the world, situated in between Bolivia and Peru is Lake Titicaca. We took a riverboat that brought us to several Uros islands, where we visited the Uru people. It is incredibly peaceful and very back to basic, as the Uru is completely self sufficient but they don’t live an easy life. Due to opportunities and tourism a lot of people moved away from the floating islands onto the cities on the mainland. Young people are all tempted by the mainland and so they predict that in 100 years the authentic Uru people will not be there anymore. The floating islands, boats and houses are all made of dried totora reeds and as it rots away after several months they have to keep rebuilding new islands and houses to live in. One island has some sort of restaurant for tourists, so that they can try the fresh fish from the lake that they catch in front of you in their manmade lake pond that is connected to the lake. This way the fish comes as fresh as possible. They served a soup with fish heads in it – as the brains apparently are very good against epilepsies. Luckily we don’t suffer from such thing so we could just switch over to the main course that consisted of absolutely delicious fried trout, and was so cheap!

After we visited the lake we moved onto Cusco, where we spent 10 days and I was happy so, as there is so much to do and see in this little charming town. Because of the Machu Picchu it is pretty touristic, but not as aggressive as we thought so we could really enjoy our time here. We booked a tour to the sacred valley, did a citytour and we booked a dayhike to Rainbow Mountain, the hardest hike we’ve ever done…

Rainbow Mountain
They picked us up at 2.30 am to drive for another 3 hours to the starting point where we had breakfast and started our hike to Rainbow Mountain. They say when you hiked RB MT the Inca Trail is peanuts, which I didn’t believe as this was only a one day hike. At least it would be a good practise for us. The first 3 hours were relatively easy as we started on an altitude of 2,400 meters high and we climbed up to 3,800 m, from where it got harder and harder. Because of the altitude there is a lack of oxygen in the air that makes it significantly harder to breath. It was a beautiful hike in absolute stunning nature, as we were surrounded by mountains, glaciers, lakes, lama’s, horses and sheep. For the ones who wanted to see Rainbow Mountain but not climb it, there was the opportunity to rent a horse. Obviously not what we did as I wanted to practise. The last hour I almost changed my mind about that about 100 times, as it was HELL!! After 4,300 m it got so pretty damn hard that it seemed we couldn’t move forward anymore at all! The end was really close now but yet so far, and 10 minutes before the top I really thought I would not be able to make it. Joe talked me through it, and as he did we had to stop again as he wasted his valuable breath with that. As soon as we reached the top we forgot all about the last two hours in hell, as what we saw was one of the most beautiful things ever seen. It deserves its name and efforts (from the die-hards without a horse) and I was so happy and proud we did it! The reason the mountain has all colours of the rainbow is due to the different minerals in the mountain, and its only discovered two years ago which makes that not many people have seen it yet, which just makes it even better! Our guide told me up the mountain this hike was peanuts compared to the inca trail, which made me lose all faith in what was about to come, but as you can read in my previous blog that was a load of b*llsh*t as this was definitely the hardest hike we have ever done in our lives!! Very very hard but so worth it! We did decide we will not climb Mount Everest in Nepal though…;)

Lima
The last couple days in Lima we spent with Brandi & Jake who we met at the Inca Trail. We stayed in an area called Miraflores, and we had a nice dinner together, drank ourselves almost into a coma whilst singing every song in the book in the deserted karaoke bar, went to a world famous restaurant to celebrate Jake & Brandi’s engagement as he got on his knees that morning, so cool!! And we visited an erotic pottery museum. A couple of super nice days in Lima, that made sure we were rested as we left our South American adventure when boarding the plane back to Amsterdam.

HOME SWEET HOME

We flew back for Serge & Do’s wedding on the 12th, which was a lot of fun and I was so happy to be there! Joe and I had a lot of fun and danced the night away until our feet hurt and we couldn’t walk straight anymore.

Two weeks in Holland was nice to catch a break from the traveling, although there wasn’t much time to really rest. Joe went filming a couple of days for YITB, and I went on a spa day and high wine with Manon for her birthday. We enjoyed Manon & Robin’s party for their 30th bday, the night after we spent playing Maffia with the family and we went out for a lovely dinner with Tom and Chantal. The next week Chantal and I went for lunch and drinks and dinner in the sun as the weather was getting really nice, again for her bday and of course we spent some time with my mum and Geert too.

Joe turned 30 that Friday and I had spent some time arranging his surprise party. That day we did all festive activities like we went to play golf, lunch in the hot sun at the water, hot stone massage in a fancy hotel and for dinner we met everyone and really surprised him, as he had no clue what would be happening that day. It was a really good night and we really appreciate the efforts of everyone who was there, thanks again!!

In the meantime we are in India, and that’s another cup of tea. Relaxation traveling is over now as there is no time to chill. It is chaotic and hectic and busy and exhausting but also very incredible and impressive. You either hate it or love it, I’ll let you know next time ;)

For a visual with this story check out our Peru video on 1fortheroad tomorrow!