Brazilll la la la la la laaaa la laaaaa - Brazil - The English Version Underneath!

19 januari 2017 - Encarnación, Paraguay

Bem dia a todos!

Hier zijn we dan.. Na anderhalf jaar op een houtje bijten en sparen voor deze fantastische reis kwamen we twee weken geleden aan in Rio de Janeiro. Na een 12 uur durende vlucht van Schiphol (-3, het sneeuwde dat weekend) landden we in Rio de Janeiro waar het ‘s avonds om 21.00 uur nog 36 graden was. Na een uur controles, wachten op bagage en nog meer controles, vonden we een taxichauffeur die ons voor een magere 40 euro mee wilde nemen. Sowieso werden we afgezet, maar we waren te moe om uren te onderhandelen in onze winteroutfits.

We kwamen na een half uur aan bij het Lemon Spirit hostel in Leblon, een van de beste wijken in Rio. We checkte in in onze zeer ruime 2 bij 2 8-persoons dorm, namen snel een douche en besloten nog even een hapje te gaan eten. Is de keuken nog open? Naturalemente! Het is tenslotte nog maar half 12 en de keuken sluit pas om 2 uur ’s nachts..

De volgende dag besloten we eerst maar een beetje te chillen dus we liepen de 80 meter naar het mooie strand van Leblon waar we meteen wegbakte als een stel kreeften, Joe iets meer kreeft dan ik uiteraard.. Iedereen die ons een beetje kent weet dat we dat precies twee uur volhielden voor we het weer gezien hadden en besloten van hier naar de Copacobana te lopen. Een schitterende maar veel te hete wandeling van een uur op onze nieuwe slippertjes, maar zeker de moeite waard. Super hectisch, duur, druk, gezellig, en eigenlijk alles wat je ervan verwacht. Niet echt goed voor je ego met je witte winterlijfje tussen de super mooi gekleurde en goed gevormde Braziliaanse vrouwen in stringbikini (spot de toerist in de omabikini..), maar goed, ik kon zo lekker een hele dag tegen Joe aan ouwehoeren want hij luisterde toch maar half.. en ik kon het hem niet kwalijk nemen!

De rest van onze tijd in Rio bezochten we Christ the Redemptor, die iedereen natuurlijk kent van alle foto’s en die uitkijkt over de gehele stad. Ook bezochten we de Escadaria Selaron, een kunstwerk van een trap gemaakt door Jorge Selaron, die wereldwijd bekend werd met zijn project en mensen van overal kwamen in de tijd traditionele tegels brengen waardoor het een wereldbekende trap werd. Het werd ons al vrij snel duidelijk dat we ubers moesten nemen omdat dat goedkoper is dan de bus, we waren niet afgezet door de taxi, Brazilie is gewoon echt ontzettend duur… Per ongeluk strandde we in een van de bekende Favella’s en was het of we ineens midden in ‘City of God’ zaten, wat ik natuurlijk onwijs vet vond om te zien en mijn ogen uitkeek terwijl Joe ineens heel goed kon kaartlezen om zsm weg te komen daar.. De armoede daar is ongelofelijk in vergelijking met een wijk als Leblon, terwijl ’s avonds alle ‘krotten’ op de heuvels verlicht zijn in vrolijke kleuren waardoor dit wel de charme aan een stad als Rio geeft.

Na 3 dagen in een zeer kleine hostelkamer die we deelde met 6 anderen vonden we een hotelletje dat net zo duur was maar 4 sterren met een zwembad en een uitgebreider ontbijt dan alleen meloen en koffie, aan de Copacabana. Hier besteedde we nog een nachtje voor we de 6 uur durende bus namen naar Sao Paulo. Sao Paulo, stad met 11 miljoen mensen en meer wolkenkrabbers dan in New York, waar 1 procent van de bevolking rijk is en de rest arm… Ook hier merkte we hoe duur alles was, van de simpele supermarkt tot de restaurants en kleding, alles is bijna twee keer zo duur als in Nederland. Geen wonder dat er zoveel armoede is!

Via onze lieve vrienden Tiago en Fernanda, die we twee jaar geleden in Egypte ontmoette en onlangs weer in Londen zagen, konden we bij Tiago’s familie slapen voor een paar dagen. De hele familie bij elkaar in een mooi appartementje, heel gezellig en onwijs gastvrij. Ze namen ons mee uit eten, lieten ons de stad zien en namen ons mee op stap. Het is dat we de bus naar Foz al geboekt hadden anders waren we hier misschien nog wel langer gebleven, want we hebben echt een fantastische tijd met deze mensen gehad die ons opnamen alsof we familie waren!

Van Sao Paulo een 17,5 uur durende bus naar Foz do Iguazu. We vertrokken om 18.30 uur, om 00.00 uur werd ik 29 en om 11.00 uur kwamen we aan.. In een schitterend hotel! De kamer die we eerst hadden viel een beetje tegen voor wat we ervoor betaald hadden, dus Joe regelde een upgrade zodat we in een fantastisch penthouse terecht kwamen.

We friste ons op en vertrokken naar een van de highlights op mijn bucketlist: de Iguazu falls.. De meest indrukwekkende watervallen ter wereld, gelegen op het 3 landenpunt tussen Argentinië, Brazilië en Paraguay. En indrukwekkend waren ze! Vandaag bezochten we de Braziliaanse kant, een hike van 3 tot 4 uur met verschillende viewpoints en mooie panoramische plaatjes. Het was 38 graden, dus toen we op het punt aankwamen waar je er middenin staat en zeiknat wordt kon ons dat even helemaal niks schelen, heerlijk verfrissend zelfs!

Toen we terug in het hotel kwamen kleedde we ons om, en voor we vertrokken had Joe nog een verassing voor me; een filmpje met AL onze vrienden en familie erin verwerkt die me een fijne verjaardag en fantastische reis toe wensen.. Zo mooi en lief! Ik heb hem ondertussen al wel 12 keer bekeken.. Voor degene die hem graag willen zien maar nog niet gezien hebben op facebook, dit is de link:

Na deze verassing gingen we uit eten bij een gezellig restaurantje Vo Bertilla, waar de pizza en salades heerlijk waren en ze een klein cakeje met een kaarsje brachten terwijl heel het restaurant Happy Bday zong.. Terug bij het hotel had joe nog een taart geregeld, dat gebracht werd door het entertainment team.. Al met al een fantastische verjaardag!

De dag erna waren we doodop en deden we niks, alleen beetje relaxen in het hotel. De 17e checkte we heel vroeg uit en namen we een taxi van een uur die ons naar de Argentijnse kant van de watervallen bracht. Een beetje een missie, in de rij om Brazilië uit te komen, de grens overlopen, in de rij om Argentinië in te komen, en dat allemaal voor een dagje en op de terugweg het hele proces weer.. Zodra we in het National Park aankwamen was ik dit alles meteen vergeten, want het was schitterend mooi en zeker de moeite waard. Veel wildlife, flora en fauna en natuurlijk de falls, die je vanaf hier van heel dichtbij kunt zien met als kers op de taart de Devil’s Throat, waar je heel erg dichtbij staat en ze je volledig omringen. Dit was voor mij echt het hoogtepunt, en ik persoonlijk verkies de Argentijnse kant dan ook over de Braziliaanse! ’s Avonds gingen we uit eten bij La Mafia, het bekendste restaurantje in Foz, waar alles in Maffia stijl ingericht is en het eten is er heerlijk! We checkte in in Hostal Lisboa, een nieuw supergoedkoop hostel in een achter wijk van Foz, voor een nachtje want de volgende dag nemen we de bus naar Paraguay.

En daar zijn we nu. Gisteren ochtend vroeg uitgecheckt en een taxi genomen naar de grens. Dit kan niet met de bus omdat hij je wel afzet maar niet wacht tot je paspoort gestempeld is. Vanaf de grens naar Ciudad del Este, om de bus naar Encarnacion te nemen. De grens was hectisch, en je moet er lopend overheen omdat verder niemand je de grens over wilt helpen. Paraguay is heel onbekend onder de reizigers en je ziet hier dan ook geen toeristen. Er stond niemand bij immigratie om Paraguay in te komen. De mensen hier zien ze duidelijk ook niet vaak, want we worden hier van alle kanten bekeken. Zodra de meeste doorhebben dat we niet van Mars komen zijn ze wel allemaal heel vriendelijk en behulpzaam, en het is hier godzijdank ook stukken goedkoper. Gelukkig spreken ze hier ook Spaans, want dat was een stuk lastiger in Brazilië aangezien we niet heel ver kwamen in het Portugees. De 5 uur durende bus (cinqo horas? Siiii sinqo horas!) die o-ver-al stopt om er mensen in te laten die echt van alles proberen te verkopen, waardoor 5 uur eigenlijk meer 7 uur wordt, kostte nagenoeg niks. Je staat dan ook wel elke 10 minuten een half uur stil, raampje open en zon er vol op (het was hier vandaag 41 graden), maar gelukkig brak de bus halverwege niet doormidden en kwamen we een paar uur geleden aan in het vredige Encarnacion. We blijven hier een paar dagen voor we doorgaan naar Asuncion.

We zijn niet zo heel lang in Paraguay – jammer want het is zover we nu gezien hebben echt heel erg mooi – maar we willen nog veel meer zien en zijn van plan een maand door Argentinië te reizen. Ik zal na Paraguay weer verslag uitbrengen :)

Iedereen super bedankt voor alle lieve berichtjes en filmpjes, we vinden het altijd super om weer van jullie te horen! Veel liefs,

Charlotte & Joe

BRAZILIE – Samenvatting

- Highlights: Iguazu Falls, Copacobana

-  New: Feijoada (je zegt: Feshwada), een typisch Braziliaans gerecht van vlees, bonen en bruine saus – Erg lekker!

-  Pro’s: Makkelijk te bereizen, Samba

-  Con’s: Erg duur, soms erg toeristisch

BRAZIL - ENGLISH VERSION!!

Bem dia a Todos!

Here we are… After 18 months of bread and water and saving our asses off for this trip we arrived two weeks ago in Rio de Janeiro. We left Holland with -3 and snow, to arrive 12 hours later at 21.00 hr in 36 degrees. After a ton of checks at the airport we managed to find a taxi who wanted to take us for only 40 euros, a rip off for sure but we were too tired and hot in our winter outfits to haggle.

After 30 minutes we arrived at the Lemon Spirit hostel in Leblon, one of the best area’s of Rio. We checked ourselves in in a 2 by 2 8-person dorm, took a shower and decided to go and grab a bite to eat. Will the kitchen still be open? Of course, it’s only midnight yet..

The next day we decided to chill for a bit so we walked the 80 meters to the beautiful Leblon beach where we started baking like a couple of lobsters, Joe a bit more lobster than me of course.. Everyone who knows us at all knows we managed for about two hours before losing our heads and taking an hour walk to the Copacobana in 38 degrees and brand new Havanas.. Hectic, busy and super expensive, but worth your while as it is everything you expect and more. Not that good for your self confidence, walking around in your white skin and granny bikini in between the stunning, well shaped tanned Brazilian woman in tiny string bikini’s. After repeating the same story 3 times I realised Joe wasn’t looking into my beautiful eyes from behind his sunglasses..

The rest of our time in Rio we spent visiting Christ the Redemptor, famous from all pictures looking over the city and providing great views. We also visited the famous Escadaria Selaron, made by Jorge Selaron who became famous with his masterpiece and people from all over the world came to contribute traditional tiles for the beautiful stairs he made. Soon we realised Ubers is the way forward in Rio as they are even cheaper than busses, and it turned out the taxi did not rip us off, Brazil is just incredibly expensive. We stranded in a Favella by accident and for a moment it was like we were in the middle of ‘City of God’, which I obviously loved and enjoyed whilst Joe all of a sudden appeared very capable of reading a map to get out of there asap. Poverty in these Favalla’s is unreal compared to an area like Leblon, whilst in the evening all the ‘slums’ on the hills are lit up in all kinds of cheerful colours and that is definitely what makes a city like Rio more charming!

After 3 days in a very tiny hostel dorm with 6 bunkmates we found a lovely 4 star hotel for the same price at the Copacobana that offered more than melon and coffee for breakfast, so we decided to move scene for a bit and checked in here the day before we took a bus to Sao Paulo. Sao Paulo, city with 11 million people and more skyscrapers than NYC, where 1% is rich and the other 99% poor. Here too we realised how expensive everything is, from transport to clothes and restaurants and even the big supermarkets, everything is about twice as expensive as back home. No wonder there is so much poverty!

Thanks to our dear friends Tiago and Fernanda we met 2 years ago in Egypt and lately in London, we could stay with Tiago’s family. A lovely family all together in a lovely apartment around Paulista Avenue. They made us feel so welcome and treated us like family; took us out for dinner, showed us around, took us on a night out and provided a lovely place to stay for us. We already booked the bus to Foz but if we hadn’t we might have stayed a bit longer with them..

From Sao Paulo we took a 17,5 hr bus to Foz do Iguazu. We left at 18.30, at 00.00 I turned 29 and we arrived at 11.00 hr, in a beautiful hotel. We weren’t very happy with the room we got at first so Joe spoke his charm and got us an upgrade to an amazing penthouse! We got ready to go and see one of the main highlights on my bucket-list: Iguazu Falls. The most impressive waterfalls in the world at the border of Brazil, Argentina and Paraguay. And they were very impressive! We hiked for about 4 hours with different viewpoints and panoramic pictures, to become very wet when we were standing in the middle of them. Not too bad in 38 degrees..

When we got back to the hotel Joe had another surprise for me; a compilation video with all our friends and family in it wishing me a happy birthday and a great trip. It was absolutely wonderful and I really loved it! For the ones who haven’t seen it yet, you can watch it through this link:

After tears have been dried we went out to a lovely little Italian place for a great pizza and salad, and a little cake with a candle and the whole restaurant singing happy birthday. A really great birthday!

The day after we were knackered and decided to stay and enjoy the hotel. The next day we checked out early and made our way to the Argentinian side of the Falls. A bit of a mission, cueing up to leave Brazil, cross the border, enter Argentina, and the whole process repeated in the afternoon. As soon as we got to the National Park we forgotten about that straight away, because it was absolutely stunning! Lots of wildlife, flora fauna and of course, the Falls! From this side you could get much closer to them with as highlight the Devils Throat, where you stand in the middle and you are completely surrounded by them. Most amazing thing we’ve ever seen when it comes to waterfalls and I definitely prefer the Argentinian side over the Brazilian! At night we went to a restaurant called Mafia, where everything is decorated and dressed up Mafia style, with amazing food and good atmosphere. When we got back we checked in at Hostel Lisboa, somewhere in a suburb of Foz that no taxi driver could find to leave the next morning for Paraguay.

And that is where we are now! Yesterday we took a taxi to cross the border, as this is not possible by bus, they will drop you off but won’t wait for your passport to get stamped. From the border to Ciudad del Este, to take a bus to Encarnacion. Crossing the border was hectic, as you have to walk and everyone tries selling you things. Paraguay is not well known by tourists, and you don’t see any at all here. When we got to Immigration on the Paraguay side there was not a single person there, and its obvious the people here are not used to them. As soon as they realise we don’t come from Mars they are very friendly and helpful though, and luckily they speak Spanish again (as Portuguese was a nightmare in Brazil) and its all a lot cheaper too! The 5 hour bus (cinqo horas? Siii! Cinqo horas!) was more a 7 hour bus because it stopped e-ve-ry-where to let people on to sell you food, toys, fabrics and other crap. Standing still in the boiling sun with all windows open for half an hour at the time in 41 degrees.. What can I say, it’s the real experience and we were happy it did not breakdown halfway.

We will spend a little time in Paraguay as we are planning to spend some time in Uruguay and about a month in Argentina. Thank you all so much for the great messages and birthday videos, I loved all of it and it’s great to hear from you!!

Lots of Love,

Charlotte and Joe

Brazil – Summary:

-  Highlights: Iguazu Falls, Copacobana

-  New: Feijoada (Pronounced: Feshwada), a typical Brazilian dish made of meat, beans and brown sauce – Very nice!